Unincorporated into the public consciousness are fears surrounding electric vehicles (EVs) and their potential to catch fire. However, new research has emerged undercutting these concerns. Echoing this sentiment, Colin Walker, transport head at the Energy and Climate Intelligence Unit think tank, asserts that data clearly indicates electric cars are “much, much less likely to set on fire” when compared to traditional combustion engine vehicles. It is important to note that fires in petrol or diesel cars often go unreported, skewing people’s perceptions.
While fires in electric cars can stem from thermal runaway, where battery cells rapidly heat up and release toxic or flammable gases, it is actually less common than fires caused by electrical faults and engine overheating in traditional vehicles. Norway, a country with a high percentage of EV sales, experiences significantly fewer fires in electric cars compared to their petrol or diesel counterparts.
Numerous studies support these findings. For example, in Australia, EV FireSafe – a project funded by the Department of Defence – revealed that passenger EV battery fires only occur at a rate of 0.0012%, while the rate for internal combustion engine cars is 0.1%. Tesla, the world’s leading electric car manufacturer, reported that the incidence of fires involving their vehicles was 11 times lower per mile than that of traditional cars on US roads.
Although it is true that extinguishing battery fires in electric cars can be more challenging and poses unique risks for firefighters, the overall probability of being involved in an EV fire is significantly lower. As the number of people transitioning to electric cars continues to rise, it is crucial to continuously monitor fire safety and invest in the necessary infrastructure and training for firefighters.
FAQ
¿Los automóviles eléctricos son más propensos a incendiarse?
No, los estudios indican que los vehículos eléctricos son realmente menos propensos a incendiarse en comparación con los automóviles de gasolina o diésel.
¿Cómo se originan los incendios en los automóviles eléctricos?
Los incendios en los automóviles eléctricos pueden ser consecuencia de una desviación térmica, un calentamiento rápido de las células de la batería, pero estos incendios son menos comunes que los provocados por fallas eléctricas y el sobrecalentamiento del motor en los automóviles tradicionales.
¿Es más difícil extinguir los incendios de baterías en los automóviles eléctricos?
Sí, los incendios de baterías en los vehículos eléctricos requieren más agua para extinguirlos, arden a temperaturas más altas y tienen una mayor probabilidad de reinicio. Los departamentos de bomberos están explorando nuevas técnicas, como la inmersión completa en tanques de agua, para hacer frente a estos desafíos.
¿Los propietarios de vehículos eléctricos deben pagar primas de seguro más altas?
La afirmación de que los propietarios de vehículos eléctricos deberían pagar primas de seguro más altas para cubrir los costos adicionales de los bomberos sigue siendo objeto de debate y no cuenta con un respaldo universal por parte de los datos o los expertos.